Tehokkaampi ja turvallisempi Hämeentie

Viime vuonna kirjoitin kuntalaisaloitteista, nyt on ensimmäinen sellainen allekirjoitettu kuntalaisaloite.fi -palvelussa. Hämeentie on arkipyöräilijälle todellinen vaaran paikka, pyöräilijä joutuu ajamaan bussikaistaa liikenteen seassa. Pyöräkaista Hämeentielle -aloitteessa vaaditaan Hämeentien muuttamista joukkoliikennekaduksi Mäkelänkadun ja Hakaniemen välisellä osuudella, ei siis koko Hämeentietä. Joukkoliikennekatuna Hämeentie saataisiin tehokkaampaan käyttöön ja tilaa jäisi myös varsinaiselle pyöräkaistalle. Aloitteella on jo yli 10 000 allekirjoittajaa ja näin ollen se saadaan vähintäänkin kaupunginvaltuuston käsittelyyn. Ja nimiä aiotaan kerätä vielä lisää.

Pyöräillessäni olen oppinut välttämään kyseisen pätkän Hämeentiellä kiertämällä Sörnäisten rantatien kautta tai jotenkin muuten. Hämeentie voisi olla kuitenkin todella tärkeä pyöräväylä. Hämeentie on alueellinen kokoojakatu Kalliossa ja sen lähialueilla, jossa liikutaan paljon pyörällä. Pyörällä ei mielellään kiertäisi, ylimääräiset kilometrit tuntuvat, mutta toisaalta ei sitä mielellään omaa ja muiden liikenneturvallisuutta vaarantaisi. Tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen, pyöräilijät pitää saada pois bussien seasta.

Autoliikenteen kannalta Hämeentie ei ole pääkatu, lisäksi sen alueella melko harvalla edes on auto. Eikä aloite ole kieltämässä autoilua kokonaan, aloite sulkisi kyseisen pätkän läpiajoliikenteeltä ja vapauttaisi tien tehokkaampaan käyttöön joukkoliikenteelle ja pyöräilylle. Tarkoituksena ei ole sulkea tietä liikenteeltä, mutta tien leveys ei riittäisi siihen, että siellä olisi kaikki kulkumuodot samaan aikaan. Jalkakäytävät, pyörätiet, bussikaistat, henkilöautokaistat ja ratikkakaistat, kaikki eivät mahdu. Suurin osa Hämeentiellä kulkevista autoista onkin läpikulkumatkalla ja voisivat ihan hyvin kiertää rantatien kautta. Rantatien kautta autolla on myös nopeampi ajaa. Joukkoliikenteelle Hämeentie on puolestaan olennainen katu, Sörnäisten kohdalla vaihdetaan busseista metroon ja matkustajia tulee paljon matkan varrelta. Muutos nopeuttaisi joukkoliikennettä, erityisesti ratikkaliikennettä.

Kaupunkisuunnitteluvirasto tekee parhaillaan suunnitelmia Hämeentien joukkoliikennekadusta ja pyöräteistä. Kuntalaisaloitteella halutaan ilmaista helsinkiläisten vahva tuki joukkoliikennekadulle ja elävämmälle Hämeentielle. Jopa Hakaniemen hallin kauppiaat ja ravintolat kannattavat aloitetta. Kadun varren yrittäjät tietävät, että elävä ja viihtyisä katu houkuttelee myös asiakkaita.

Aloitteen voi siis allekirjoittaa kaikki Helsingissä äänioikeutetut, tunnistautumalla kuntalaisaloite.fi -palvelussa. Aloitteen tekijät ovat vastanneet yleisimpiin kysymyksiin aloitteen sivuilla, kannattaa vielä tutustua niihin.

Mitä mieltä sinä olet?