Koekäytössä Helsingin kaupunkipyörä

Viime kunnallisvaalien yhteydessä kirjoittelin pohdintaa Helsinkiin tulevista kaupunkipyöristä. Noh, pyöriä ei tullut vielä vuonna 2012, eikä 2013, vaan nyt vuonna 2016. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kaupunkipyörän ideana on tarjota pyörä lyhyisiin matkoihin kaupunkialueella, pyörät toimivat siis yhtenä joukkoliikenteen muotona. Laajalla pyöräasemien verkostolla huolehditaan siitä, että matkat sujuvat ja kantakaupungin alueella pääsee näppärästi paikasta toiseen kaupunkipyörällä. Esimerkkinä vaikka oma työmatka ensin ratikalla kurviin, josta kaupunkifillarilla Ruoholahteen. Lisäksi kaupunkipyörät voi olla käteviä myös turisteille.

Hanke on kaatunut ja junnannut monta kertaa, eikä ihme, hankkeella on kova hintalappu. Kaupunkipyörät, pyöräasemat ja ominaisuudet tarjoava järjestelmä kustantaa noin 13 miljoonaa euroa kymmenen vuoden ajalle. Selvää on, että vaikka kaupunkipyörät on kaupunkilaisille varsin käteviä ja kaupungin imagollisesti hyödyllisiä, ei järjestelmää saada kustannuksiltaan järkevälle tasolle ilman sponsoria. Tätä hanketta on pyöritetty kaupungissa melkein kymmenen vuotta, ilman mainosrahoitteisuutta, pelkästään verovaroin kustannettuna, pyöritys jatkuisi edelleen. Sitä paitsi Helsingissä on jo kerran kokeiltu kaupunkipyöriä, joissa ei ollut mainosrahoitteisuutta mukana, ei toiminut kovin hyvin se järjestelmä. Toki silloin pyöräjärjestelmässä oli paljon muitakin ongelmia, mutta ennen kaikkea se kävi kaupungille liian kalliiksi.

Nyt ajatuksena oli, että on löydettävä sponsori ja järjestelmä olisi osittain mainosrahoitteinen. Näin osaltaan pystytään pitämään huoli siitä, että pyörät ovat laadukkaita, huolto pelaa ja järjestelmä olisi toimiva. Alepa tarttui haasteeseen ja osallistui näkyvästi kaupunkipyörien rahoitukseen. Tämä sponsorointi on saanut jonkin verran kritiikkiäkin ylikorostuneesta näyttävyydestään, mutta mielestäni tärkeintä, että pyörät saatiin, järjestelmä on toimiva ja sponsori löytyi. Sehän on vain järkevää, että pyöristä voi ostaa mainospaikkoja ja isommalla rahalla ostaa sitten laajempaa näkyvyyttä. Onhan meillä mainoksia ratikoissa ja busseissakin, nykyään jopa koko kulkuvälineen ”peittävin” mainosteipein. Hyvä siis, että sponsori lopulta löytyi maksamaan merkittävää osaa fillarien ja järjestelmän kustannuksista. Näkisin myös, että Alepa on  mainonnallaan tuonut paljon lisänäkyvyyttä kaupunkipyörille.

Olennaista, että pyöräjärjestelmä vaatii tunnistautumista, sen luulisi vähentävän merkittävästi vandalisointia ja varkauksia. Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmän käyttäjäksi rekisteröidytään HSL:n sivuilla, itse rekisteröidyin tänään käyttäjäksi ja pääsin heti iltapäivällä kokeilemaan. Koko kauden käyttöoikeuden saa 25 eurolla, siten että aina ensimmäiset 30 minuuttia kerrallaan on veloituksetonta pyöräilyä, tämän jälkeen tulee pientä lisämaksua. Pyörän käyttöönotto toimii ensimmäisen käyttökerran jälkeen näppärästi matkakortilla.

Nyt alkuun pyöriä on liikenteessä 500 kpl ja asemia 50 kpl ympäri kantakaupunkia. Ensi vuonna asemia pitäisi olla 150 kpl ja pyöriä 1500 kpl. Tulossa myös omalle asuinalueelleni Vallilaan!

Ensimmäisen käyttökerran perusteella voi todeta, että hyvin toimii ja nyt on luvassa kesä täynnä pieniä matkoja kaupunkipyörillä.

Mitä mieltä sinä olet?