Opportunistit yleiskaavan kimpussa

Helsingin  kaupunginhallitus käsittelee pian yleiskaavaa. Kyseessä on valtuustokauden tärkeimpiin päätöksiin kuuluva asia, joka käsittää mm. kantakaupunkiin nivoutunutta tiiviimpää rakentamista, kaupunkibulevardit ja mahdollistaa Helsingin kasvun noin 860 000 asukkaan ja 560 000 työpaikan kaupungiksi vuoteen 2050 mennessä.

Vasemmistoliitto pitää yleiskaavaa luontovastaisena ja on ilmoittanut irtisanoutuvansa siitä.

Tässä ei olisi sinäänsä mitään erikoista, jos vasemmistoliitto ei olisi näyttänyt vihreää valoa yleiskaavalle eikä olisi ollut mukana neuvotteluissa ja lautakunnassa hyväksymässä sitä. Nyt vasta jälkikäteen he ovat päättäneet irrota siitä – ilmeisesti huomattuaan kunnallisvaalien läheisyyden ja vihreitä repivän kiistan keskuspuistosta.

Tilannehan on melkoinen aarre opportunismille: Tyytymättömiä liikkuvia äänestäjiä on tiedossa eivätkä vihreät voi puolueena uskottavasti irtautua yleiskaavasta ilman, että repivät samalla auki mm. suurella työllä ja vaivalla läpiviedyn ratkaisun muuttaa moottoriteitä kaupunkibulevardeiksi. Yleiskaavan n. 4 % kavennus keskuspuiston kokoon on ollut jo pitkään tiedossa, tämä koskee siis käytännössä keskuspuiston reuna-alueita Hämeenlinnanväylän varrella. Odotettua oli myös kaupunginosayhdistysten ja luonnonsuojelujärjestöjen vastustus. Ei se sovintoa tehdessä estänyt Vasemmistoliittoa lyömästä kättä päälle, saihan sekin ison määrän omia tavoitteitaan läpi.

Vielä marraskuussa 2015 yleiskaava oli Vasemmistoliitolle torjuntavoitto ja 15.6.2016 Silvia Modig kehui yleiskaavaluonnosta. Elokuussa 2016 Paavo Arhinmäki visioi Suomeen ”miljoonaa uutta asuntoa”. ja 23.8.2016 Sirkku Ingervo ja Eija Loukoila kertoivat pitävänsä yleiskaavaluonnosta hyväksyttävänä kompromissina.

Nyt aikovat sitten irtautua siitä. Vasemmiston johdossa on aiemminkin käännetty takkia toisten selän takana.

Pelissä on kuitenkin isot panokset. Jos yleiskaava kaatuisi nyt, lykkääntyisivät kaikki sen edut. Asunnot ja bulevardit. Kaikki. Tavallaan Vasemmistoliitto suojelee tässä moottoriteitä, estää pyöräteiden rakentamista, kaupungin tiivistämistä ja työpaikkojen luontia. Asuntojen rakentamisesta puhumattakaan, sen luulisi etenkin kiinnostavan, kun Helsingissä asuntojen hinnat on korkealla.

Mitä mieltä sinä olet?