fbpx
263

Oispa ratikka

Tiedelinja eli bussi numero 506 kulkee väliä Viikki-Meilahti yhdistää useita Helsingin korkeakoulukampuksia sekä merkittäviä työpaikka-alueita toisiinsa. Aikaisemmin se kulki vielä Otaniemeen asti, mutta tästä vuodesta reitti lyhentyi Meilahteen.

Tiederatikka toisi merkittävän parannuksen bussin mutkittelevalle hitaalle reitille. Vaikka bussi mielletään helposti nopeammaksi, sillä ei ole selkeää omaa väylää eikä riittävän tiheää vuoroväliä ole helppo muodostaa. Ratikka kulkee nopeasti ja luotettavasti myös ruuhkassa. Pikaraitiovaunuun saadaan myös mahtumaan matkustajia selvästi enemmän kuin bussiin.

Tiederatikasta keskusteltiin edellisen kerran aktiivisesti reilu muutama vuosi sitten kun kaupungin yleiskaavasuunnitelmia luonnosteltiin. Helsingin joukkoliikenteen poikittaisuus on vain muutamien yksittäisten linjojen varassa ja tähän on haluttu panostaa. Raide-Jokeri ymmärrettävästi korotettiin prioriteeltiin isoimmaksi, sen varrella on myös monia uusia alueita ja näin rakentaminen saadaan kannattavammaksi. Tiederatikkaa ollaan kaavailtu rakennettavaksi vasta joskus vuoden 2030 jälkeen. Ylioppilaskuntien ja opiskelijakuntien yhteinen aloite pyrkii aikaistamaan tätä aikataulua. Itse allekirjoitin kuntalaisaloitteen ja olin eilen tästä aiheesta keskustelemassa paneelissa, kannattaa tutustua!

Toki tähänkin, niinkuin raideliikennehankkeisiin yleensä, haasteena liittyy suuret kustannukset. Tiederatikka hankkeena tulisi saada kaupungin budjettiraamiin sijoitettua ja myös valtion tuki auttaisi hankkeen toteutumista. Raide-Jokerin verrattuna kustannukset jäisivät kuitenkin pienemmiksi, arviolta hieman alle 200 miljoonaan. Hyötypuolella on sadat tuhannet kaupunkilaiset, joita pikaratikka palvelisi. Myös kantakaupunkiin saataisiin sujuvampaa poikittaisliikennettä, sitä on kaivattu. Lisäksi on hyvä muistaa myös, että raideliikenne tarkoittaa yleensä reitin alueille arvonnousua.

Toinen haaste hankkeelle on varmasti reitin varrelle osuvat keskustelua herättävät alueet, kuten Vallilanlaakso. Mielestäni ratikka voidaan kuitenkin toteuttaa kestävästi puistoa säästäen.

Osallistuin opiskelijoiden järjestämään Tiederatikka-paneeliin 11.10.2016

Osallistuin opiskelijoiden järjestämään Tiederatikka-paneeliin 11.10.2016

Paljon puhutaan poikkitieteellisyydestä, tässä mielessä yhteensä noin 50 000 opiskelijan yhdistäminen tällaisella sujuvalla poikittaisliikenteellä olisi melkoinen edistys. Lisäksi reitillä arvioitu olevan noin 100 000 työpaikkaa. Tiederatikka yhdistäisi osaajia. “Oispa ratikka”, opiskelijat pohtivat eilen paneelissa.

Mitä mieltä sinä olet?