Hakaniemen lasipaviljongista pysyvä maamerkki

Hakaniemen kauppahallin remontti alkaa pian. Hallin väistötiloiksi torille on suunniteltu lasipaviljonkia, jossa kauppahallitoiminta voi jatkua remontin ajan. Alustavasti on arvioitu, että kauppahalli voitaisiin avata takaisin käyttöön heinäkuussa 2019. Se, mitä tapahtuu lasipaviljongille hallin remontin jälkeen, on vielä auki. Kaupunki ehdottaa paviljongin vuokraamista toimittajalta, siis ostamisen sijaan. Miksi rakennelma nähdään niin tilapäisenä?

Kööpenhaminasta löytyy hyvä esimerkki aiheen tiimoilta. Kaupungin keskusta-alueelta löytyy moderni kauppahalli nimeltä Torvehallerne. Tyylikäs lasipaviljonki pitää sisällään yli 60 kauppapistettä, jotka myyvät kaikkea elintarvikkeista herkkuihin. Kauppahallissa ei vieraile vain paikalliset vaan se on myös vilkas turistikohde, hallin ravintolat ovat tunnettuja paikallisista herkuistaan ja alueen tunnelmasta.

Tällaista samanlaista elävää kaupunkia voisimme saada Hakaniemeen, jos paviljonki nähtäisiin pysyvänä rakennelmana. Oikeastaan sen ostaminen kaupungille olisi halvempaa kuin vuokraaminen, ja luonnollisesti ostamalla saataisiin kustannukselle pidempiaikainen hyöty. Vuokraaminen maksaisi 3,1 miljoonaa euroa, omaksi saataisiin 2,9 miljoonalla eurolla. On vaan epäilty, ettei jatkokäytölle synny tarvetta.

Ei varmaan synny, ainakaan tuolla asenteella. Tulisi ryhtyä rohkeasti tuumasta toimeen. Paviljongista saisi Hakaniemen alueelle pysyvän maamerkin, johon löytävät niin Helsinkiläiset kuin kaupungissa vierailevat. Kun kauppahallin remontti on valmis, paviljonki tarjoaisi lisää kauppatilaa hallin välittömään läheisyyteen. Varmistetaan vielä, että kulku paviljongista kauppahalliin onnistuu tällöin mutkattomasti.

Lisäksi Helsingin kesä ei tunnetusti ole kovin pitkä, kauppiaat ja asiakkaat varmaan arvostaisivat lisää kauppatilaa sisällä suojassa sateelta ja loskalta.

Kauppahalli ja kauppatori itsessään ovat hienoja arvokkaita maamerkkejä. Lasipaviljonki ei sitä pilaa, vaan toisi lisää eloa ja tyylikästä moderniutta. Nostetaan lasipaviljonki kukoistukseensa ja markkinoidaan oikein, niin siitä puhutaan muuallakin Euroopassa.

Mitä mieltä sinä olet?