Terveellinen ilma ja hyvä ilmapiiri kouluihin

Sadan yläkoululaisen joukossa 39 ei juurikaan pidä koulusta, 7 joutuu viikottain kiusatuksi koulussa, 8:lla ei ole läheistä ystävää, noin 15:lla ei ole harrastusta. (Kouluterveyskysely, WHO koululaiskysely, Lapsiuhritutkimus, OKM/Vapaa-aikaselvitys)

Lapsemme kokevat tutkitusti eriarvoisuutta arjessaan. Nämä ovat pysäyttäviä lukuja ja niille on tehtävä jotakin.

Sote-uudistuksen jälkeen kaupungin budjetista isoa osaa hallitsee lasten ja nuorten palvelut. Kaupunginvaltuutettujen tehtävänä on taata hyvät puitteet niin opettajille ja kuin koululaisille. Hyvät puitteet puolestaan rakentuvat niin fyysisten fasiliteettien kuin henkisen hyvinvoinnin perustalle.

Helsingin opetusviraston sisäilmatyöryhmä teetti kaikille Helsingin koululaisille kyselyn sisäilmaongelmista. Vastausprosentit olivat korkeita ja tulokset paljonpuhuvia. Tunkkaisesta ilmasta, pölyisyydestä ja likaisuudesta valitettiin laajasti. Joissain kouluissa valitettiin oudoista hajuista tai ihan vain siitä, että koulussa on kylmä. Etenkin Aleksis Kiven peruskoulussa oli paljon ongelmia ja sitä korjataankin yli 33 miljoonalla eurolla. Työt eivät ole ihan pikkujuttu, vaan kestävät aina vuoteen 2018 asti.

Koulutilat ja -ympäristöt ovat vain yksi asia, mihin valtuusto voi puuttua – ja pitää puuttua. Niiden pitää olla asianmukaisesti kunnossa. Toinen yhtä tärkeä asia on ilmapiiri. Väistämättä opettajanhuoneen ilmapiiri vaikuttaa luokkatyöskentelyyn. Koulutuksen arviointikeskuksen projektipäällikkö Terhi Ojalan (HS 29.3.2017) mukaan opettajien tulisi jakaa tietoja ja kokemuksia keskenään. Hänen mukaansa opettajat kokevat, etteivät saa riittävästi vertaistukea työnohjausta ja täydennyskoulutusta esimerkiksi liittyen lasten häiriökäyttäytymiseen. Tähän on saatava muutos.

Sen lisäksi, että kaupungin valtuuston tehtävänä on varmistaa, että koulut ovat terveellinen ympäristö, jossa on terveellinen ja hyvä ruoka, puhdas ja raikas ilma, riittävän lämmintä ja oikeanlaiset työskentelyasennot, meidän päättäjien tulee varmistaa, että opettajat viihtyvät työssään. Ulkoseinien lisäksi myös opettajanhuone ansaitsee tulla nostetuksi huomioon. Annetaan riittävästi aikaa ja työvälineitä opettajille tehdä koulusta myös ilmapiiriltään paras paikka.

Varmistetaan, että Helsinki on opettajille ja koulujen henkilökunnalle paras mahdollinen työpaikka. Ja varmistetaan, että oppilaita varten meillä on parhaat koulut.

Mitä mieltä sinä olet?