Kalasataman ratikkaa ei saa lykätä

Helsingin talousarvioehdotus vuodelle 2021 julkaistiin lokakuun lopussa ja kaupunginvaltuusto käsittelee talousarviota tämän kuun aikana. Koronan vaikutukset näkyvät ehdotuksessa vahvasti. Budjettileikkuri on siirtämässä lukuisia HKL:n investointeja hamaan tulevaisuuteen, tätä olen seurannut huolella. Näistä investoinneista yhtenä nostona Kalasataman ratikka.

Kalasatamasta Pasilaan kulkevan raitiotien valmistelutöitä on jo näkynyt Vallilanlaaksossa ja pitkälle edenneen suunnitelman mukaan reitti olisi valmis vuonna 2024. Nyt näyttää kuitenkin siltä että korona-epidemian aiheuttama talouskuri pistää hankkeen jäihin muutamaksi vuodeksi.

Moneen kertaan luvatun hankkeen myöhästyminen olisi todella haitallista raitiotien reitillä olevien alueiden kaupunkikehitykselle. Hankkeen toteutuminen alkuperäisessä aikataulussa on edellytys esimerkiksi Verkkosaaren aluerakentamisen käynnistymiselle ja toteutumiselle kuluvan vuosikymmenen aikana. Samoin Hermanninrannan alueelle suunnitellut uudet asunnot ja palvelut yli viidelle tuhannelle asukkaalle nojaavat uuden raitiotien varaan. Hermannin rantatiellä nyt kulkeva vähäinen bussiliikenne ei riitä vastaamaan kehittyvän alueen tarpeisiin.

Jos ratikka kulkee reitillä huomattavasti suunniteltua myöhemmin, voi sillä olla vaikutusta myös reitin varrella jo olemassa olevien ja lähivuosina valmistuvien asuntojen arvoon. Investoinnit kaupunkirakentamiseen ja raidehankkeisiin ovat yleensä kannattavia.

Raideliikenteen kehittäminen Helsingissä on merkittävä investointi kaupungin tulevaisuuteen. Kyse ei ole pelkästään raitioväylästä vaan raiteiden ympärille rakennettavista tuhansien asukkaiden kaupunginosista. Täytyy toivoa, että kaupunginvaltuustosta löytyy vielä tahtoa edistää hanketta alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Joona Haavisto
varavaltuutettu (kok)
HKL johtokunnan varajäsen
Hermanni, Helsinki

Mitä mieltä sinä olet?