fbpx

Sähköauto Helsingissä

Helsinki voi profiloitua sähköautomyönteisenä ja ladattavien autojen edelläkävijäkaupunkina.

Yhä useampi hankittu auto on sähköauto. Myös ladattavat hybridit ovat yleistyneet. Teknologiateollisuuden mukaan vuoden 2019 sähköautokanta Suomessa oli noin 3 500 täyssähköautoa ja noin 18 000 ladattavaa hybridiä. Näiden autojen määrä on kasvanut prosentuaalisesti nopeasti.

Meidän perheellä on auto jäänyt vielä hankkimatta. Asumme kantakaupungissa ja tarve on ollut vähäistä, tähän asti ollaan selvitty vuokraamalla. Jos auto päädytään hankkimaan, olisi se varmasti sähköllä kulkeva. Sähköauto on kaupungissa erityisen houkutteleva vaihtoehto, keskimääräiset ajomatkat on lyhyempiä ja päästöt lähes olemattomia. Hankinnassa kuitenkin mietityttää, että missä sitä autoa lataisi. Hinta ja latausmahdollisuuksien puute ovatkin suurimmat kynnykset sähköautojen ja lataushybridien ostolle.

Useimmiten pidempiaikainen latausmahdollisuus löytyy omasta taloyhtiöstä. Monet taloyhtiöt ovat hankkineet latauspisteitä ja löytyy myös korttelin taloyhtiöiden yhdessä hankkimia keskitettyjä latauspaikkoja. Taloyhtiöt voivatkin hakea avustusta latauspaikkojen rakentamiseen, tätä tukea on syytä jatkaa. Kaikissa taloyhtiöissä ei kuitenkaan ole autopaikkoja tai sitten latausmahdollisuus on vain parissa pysäköintipisteessä. Etenkin kantakaupungissa latausmahdollisuudet ovat heikot. Jotta voidaan vauhdittaa sähköautoihin siirtymistä, tulee kaupungista löytyä myös kadunvarsipaikkoja joissa on latausmahdollisuus.

Erilaisia latauspisteitä varmasti lisätään sitä mukaan kun Suomen sähköautokanta kasvaa, mutta tässä voisi ottaa myös etukenoa. On hyvä, että kaupunki tukee vähäpäästöisten autojen pysäköintiä alennuksen muodossa, mutta se ei riitä jos latausmahdollisuuksia on vähän. Helsinki voisi erilaisin keinoin tukea latauspisteiden määrän kasvattamista, sekä kadunvarsille että taloyhtiöille. Kaupunki voi lisätä myös latauspistevalmiuksia strategisille paikoille esimerkiksi isompien katutöiden yhteydessä. Tällaista velvoitetta on sovellettu uusille taloyhtiöille, mutta samaa ajattelua voi soveltaa myös kaupunkiympäristöön. Helsingillä on iso mahdollisuus profiloitua sähköautomyönteisenä kaupunkina. Autokannan sähköistymisestä hyötyy kaupunki ja ilmasto.

Mitä mieltä sinä olet?